İNSAN VE TOPLUM BİLİMLERİ FAKÜLTESİ EĞİTİM BİLİMLERİ
Bölüm Başkanımız Prof. Dr. Hanifi Parlar’a sorduk

İstanbul Ticaret Üniversitesi Eğitim Bilimleri Bölümü, geniş bir yelpazede faaliyet gösteriyor. Aile danışmanlığı ve eğitimi, eğitim yönetimi, pedagojik formasyon ve üniversite seçmeli dersleriyle öğrencilere katkı sağlıyor.

İstanbul Ticaret Üniversitesi İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü Eğitim Bilimleri Bölümü Bölüm Başkanı Prof. Dr. Hanifi Parlar, Eğitim Bilimleri Bölümüne dair sorularımızı cevapladı.

Eğitim Bilimleri Bölümünün içeriği nedir?

Bölümümüz 2010 yılında Yüksek Öğretim Kurulu tarafından kurulmuş olup halen dört ana faaliyet içerisinde bulunmaktadır. Bunlardan birincisi ve en yaygın olanı Aile Danışmanlığı ve Eğitimi Yüksek lisans Programı Tezli ve Tezsiz, Eğitim Yönetimi Tezsiz Yüksek lisans Programı, mevcut lisans öğrencilerimize yönelik pedagojik formasyon eğitimi, ve üniversite seçmeli dersleri deruhte eden öğretim üyelerimizden oluşmaktadır. Toplamda alanda uzman, yetkin, bilgi, beceri ve yetkinlikleri bakımından oldukça üst düzeyde olan 7 öğretim üyesiyle birlikte çalışıyoruz.

Eğitim Bilimleri Bölümünün misyonu ve vizyonu nedir?

Bölümümüzün ana misyonu eğitim bilimleri alanında bireylere ve topluma katkılar sunarak toplumun kalitesini ve eğitim kalitesini yükseltmektir şeklinde özetleyebiliriz. Ayrıca aile danışmanlığı eğitimi yüksek lisans programımızda da şu şekilde ifade ediyoruz. Hem bireylerin hem de toplumun aile yapısını güçlendirmek, problemleri çözmek ve farkındalık oluşturarak güçlü bir aile yapısı oluşturmaktır.

Eğitim Bilimleri Bölümünün programları ve bu programların öğrencilere katkıları nelerdir?

Bölümümüzün akademik programları, daha doğrusu öğretim programı hem mezunlarımızdan, hem danışma kurumumuzdan, hem de dış paydaşlardan görüş alarak alanda uzman, yetkin öğretim üyelerimizle ve paydaşlarla birlikte çağın gerektirdiği bilgi, beceri, yetkinliklerle donanacak şekilde ders programlarını ya da öğretim içeriklerini hazırlıyoruz. Tabi bu programı tercih eden adaylarımız kendilerini yetiştirme hususunda ihtiyaç duyacakları özellikle aile, çocuk, çocuk gelişimi, aile içi dinamikler bu konularla ilgili mezun olduktan sonra aile danışmanı, uzmanı şeklinde mezun oluyorlar. Bu mezuniyet sonrası iş ve iş imkanları bakımından da bireysel olarak ofis açabilirler, kamu kurum ve kuruluşlarında uzman olarak görev alabilirler. Ayrıca özel sektörde de ister eğitim kurumları nezdinde olsun, isterse şirketler bazında mesleklerini icra edebilirler şeklinde özetleyebilirim.

Öğrenciler neden Eğitim Bilimleri Bölümünü tercih etmeli?

Bu bölümde özellikle aile danışmanlığı programında okuyan kişiler mezun olduktan sonra üniversitemizin yapısı gereği İstanbul Ticaret Odası ve bağlı kuruluşların desteğiyle aile danışmanı uzmanı olarak mezun oluyorlar. Tabi bu uzmanlık çerçevesinde bireysel danışmanlıklarda ve grup danışmanlıklarında kendilerine gerekli olacak olan psikolojik, sosyolojik ve bir de özellikle aile içi dinamikler aileyi korumaya yönelik, aileyi geliştirmeye yönelik özellikle de son zamanlarda aileyi olumsuz etkileyen dinamikleri de göz önünde bulundurarak bireylere ve ebeveynlere danışmanlık yapma imkanları olacaktır.

Eğitim Bilimleri Bölümü öğrencileri iş dünyasına nasıl hazırlıyor?

Tabii öğrencilerimizin bir yıl ders dönemi, bir yılda tez dönemi olmak üzere toplamda dört dönem yani iki yıl içerisinde almış oldukları teorik ve uygulamalı eğitimlerle piyasada gerekli olabilecek sertifikaları alabilen veya o sertifikaların karşılığında olabilecek dersleri alarak mezun oluyorlar. Dolayısıyla, yetkinlik bazlı öğretim programları öğrencilerimiz teorik bilginin yanında uygulamalı eğitimler, özellikle de online eğitimlere de açık bir yapımız var ve sürekli güncellenen bir müfredatımız var. Bu müfredatı gerçekleştirecek olan öğretim üyelerimizin yanı sıra dışarıdan uzman kişiler de uygulamaya yönelik programa dahil oluyorlar. Buradan mezun olan öğrencilerimiz ya da adaylarımız ya da uzmanlarımız İstanbul Ticaret Odası’nın sağladığı imkanlar ki bunlar araştırma, geliştirme, yayınlar, istihdam, kariyer fırsatları gibi imkanları sunuyorlar. Ayrıca Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı’yla da iş birliklerimiz il müdürlüğü çerçevesinde yapılmakta. Sonuç itibariyle aday mezuniyet belgesini alırken aynı zamanda sertifikalarıyla birlikte mezun olma imkânı buluyorlar.

Eğitim Bilimleri Bölümünü İstanbul Ticaret Üniversitesi’nde okumanın avantajları nedir?

Bu soruyu üç sınıfta değerlendirebiliriz. Öncelikli olarak güvenilir, işi sadece eğitim olan üniversiteyiz. İkinci olarak alanda yetkin öğretim üyelerimiz. Üçüncü olarak da hem teorik hem uygulamalı eğitim alma fırsatları vardır. Dolayısıyla eğitimin geçerliliği, güvenilirliği, saygınlığı bakımından üniversitenin saygınlığıyla birlikte eğitim içeriğinin saygınlığını da buna ekleyebiliriz.

Eğitim Bilimleri Bölümü faaliyetleri ve bu faaliyetlerin topluma faydaları nelerdir?

Tezli ve Tezsiz Yüksek lisans programında okuyan öğrencilerimiz çalışmalarını yaparken yayın yapma, araştırma faaliyetlerinde bulunma, bunları raporlama, makaleye dönüştürme, bunlarla ilgili yayın teşviği alma gibi imkanları sunuyoruz. Dolayısıyla bir öğrenci yaptığı araştırmaları toplumla paylaşmak istediği zaman üniversite bunu destekliyor. Kongreye katılım gibi, sempozyumlara katılım gibi ekonomik anlamda buna destek sağlıyoruz. Bu kişilerin bir network oluşturmasını sağlıyoruz. Bu network oluşturmada hem adayın ya da öğrencimizin kendine olan inancını, kendine olan güvenini desteklemesi bakımından, ayrıca meslektaşlarıyla iş birliği içerisinde olması bakımından daha mezun olmadan böyle bir imkânı sağlamış bulunuyoruz. Mezun olduktan sonra da Aile danışmanlığı ve eğitimi uzmanı olan kişilerle bir mezunlar grubumuz var. Orada da hem akademik anlamda bilgi paylaşımı, hem de ekonomik anlamda birlikte iş yapma imkânı da sağlamış bulunuyoruz.

Eğitim Bilimleri Bölümü eğitimlerinde teknolojinin rolü nedir?

Aslında teknolojiyle iç içe olan bir bölümüz. Zaman zaman derslerimizin bir kısmı online olmakta. Zaman zaman derslerin dışında sertifika programlarını online yapmaktayız. Eğitimlerin içeriklerini bir sistem aracılığıyla bir havuzda saklıyoruz. Öğrencilerimize şifre ile giriş imkanları var. Ayrıca araştırma, geliştirme ve yayın faaliyetleriyle ilgili olarak üniversitemizin dijital veri tabanı oldukça güçlü. Yaklaşık bizim alan dahil olmak üzere 25’e yakın veri tabanına abone üniversitemiz. Öğrenciler hem kampüs ortamında hem de kampüs dışı bu veri tabanlarına ulaşarak dijital imkanlardan istifade edebiliyor.

Eğitim Bilimleri Bölümü gelecek hedefleri nelerdir?

Öncelikli olarak buradan mezun olanlar aile danışmanı ve eğitimi uzmanı şeklinde mezun oluyorlar. Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığının ilgili mevzuatlarına göre kendi ofislerini açabiliyorlar. Değişen şartlara göre tabii ki her alanda olduğu gibi bu alanda da öldürücü bir rekabet var. Bu rekabet ortamında ayakta kalabilmek adına değişimi ve gelişimi zamanında görmek, süreçleri iyileştirmek, sürekli iyileştirme, geliştirme mantığıyla bölümümüzün hem öğretim üyelerini hem müfredatlarımızı sürekli güncelleme, güncel kalma gibi bir yaklaşımımız mevcut. Bu bağlamda mezunlarımızın, ülkemizin kamu ve özel sektörüne belli bir yaygınlığı var, onlara bir hizmet üretiyor. Bu hizmetlerin sayısını arttırarak üniversitemizin dışarıdaki itibarını yükseltmek adına yaptığımız çalışmaları ister tez bağlamında olsun ister yayın bağlamında olsun toplumun ihtiyaçlarına cevap verecek şekilde dizayn etmek istiyoruz. Zaten bu misyonla da çalışıyoruz.

Eğitim Bilimleri Bölümünün En’leri nelerdir?

En deyince en öne çıkan faktörler ya da dikkat edilmesi gereken konular diye anlıyorum. Bana göre güncel bir müfredatın olması, bu müfredatı uygulayacak olan öğretim üyelerinin yetkinliği, değişimi ve gelişmeyi önceleyen anlayış şeklinde özetleyebiliriz.