Keşif Ticareti Nedir?
Dijital Stratejist ve Trend Analisti Hande Aydın ” Üzerinde durmamız gereken kavram bence keşif ticareti. Örneğin siyah bir kot pantolona ihtiyacınız var. Gerçek dünyada bunu gidip mağazaya alırsınız. Yeni ürün keşfetme olanağınız daha düşüktür. Ancak online alışveriş yaptığınızda veya sosyal medyada vakit geçirdiğinizde ihtiyacınız olmayan başka ürünler almaya başlıyorsunuz. Satın alma motivasyonu bu noktada ihtiyaçtan çok; keşif, ilham alma, yeni ürün keşfetme gibi farklı nedenlere dayanıyor. Buna Instagram ‘keşif ticareti’ derken Tiktok ‘shopper carement’ olarak adlandırıyor. Dünyada yapılan araştırmalarda insanların Tiktok’ta yeni ürün keşfetme oranının %67 olduğu ortaya çıktı. Yani 100 kişiden 67’si daha önce görmediği bir ürünü Tiktok’ta keşfetmiş. Tiktok’ta ürünü gördükten sonra satın alanların %71’i bunun planlı olmadığını belirtiyor. Yani Tiktok’ta görmesi satın alma davranışını bu kadar yüksek oranda etkilemiş. Dolayısıyla bu kavramları anlamak tüketiciyi anlamak demektir. İster içerik üretici olun, ister marka, ister satış platformu; sosyal medyada başarılı olmak isteyen herkes bu stratejileri bilmeli ve ona göre davranmalıdır. Platformlar da güncelleniyor, içerikler de etkileniyor sosyal medya ile. Bu çok dinamik bir süreç’’ ifadelerini kullandı.
FOMO (Fear of Missing Out)
Tüketicinin psikolojik verilerini iyi anlamak tüketiciyi anlamayı kolaylaştırır diyen Aydın, ‘‘Günümüzde ticarette başarılı olmak isteyenler, psikoloji ve sosyoloji bilmelidir. Tüketicinin sürekli değişen dinamikleri temelde psikolojik etmenlere dayanıyor. Bunlardan birisi tüketicinin sahip olduğu FOMO (Fear of Missing Out), fırsatları kaçırma korkusu. Bu sebeple satış stratejilerinden birisi ‘bu fırsatı sakın kaçırmayın’ sloganı üzerine kurulu’’ ifadelerini kullandı.
Influencer Kavramı ve Virtual Influencer
Daha uzun dönemli kaliteli içerik üreten influencer’lara ihtiyaç olduğunu ve bunun da ötesinde günümüzde sanal influencer’ların var olduğunu ifade eden Aydın, ‘‘sosyal medyanın dinamiğine uygun içerik üreten influencerlar gelecekte daha çok söz sahibi olacak. Influencer dediğimiz profillerin sürekli link vermekten öteye geçmeleri gerekiyor. Markalar virtual influencer yaratmaya başladı. Sanal bir persona yaratıp onun üzerinden tüketici davranışlarını etkileme çabası olarak ifade edebilirim’’ cümlelerini kullandı.
NFT (non-fungible token)
Pazarlama ve iletişim stratejileri açısından NFT (non-fungible token) konusuna da değinilen oturumda Hande Aydın, ‘‘NFT’ye iki açıdan yaklaşmak istedim. Günümüzün markası oluyor NFT’ler. Yaratılan karakterler ve onlarla ilgili ürünler var ve insanların ‘ bu ürün bende de olmalı’ düşüncesi ortaya çıktı. Bu da bir tür FOMO aslında. Öte yandan günümüzde ve gelecek dönemde pazarlamasını konuşacağımız şeyler NFT’ler olacak. Burada tamamıyla farklı bir yaklaşıma ihtiyaç var. Örneğin Discord, gaming şirketleri dışında pek kimsenin kullanmadığı bir platformken şimdi NFT dünyasında önemli bir platform haline geldi. Yakında Instagram’da da NFT projelerinin sergilenebileceği açıklandı. Bu açıdan NFT dünyası gelecekte daha çok gündemimizde olacak’’ ifadelerini kullandı.
Programa davet edildiği için teşekkürlerini sunan Aydın, Digidays’in markalar, iletişim sektörü ve girişimciler için tüketiciyi ve toplumu anlama adına önemli bir etkinlik olduğunu vurguladı.