İŞLETME FAKÜLTESİ İKTİSAT
Bölüm Başkanımız Prof. Dr. Betül Gür’e sorduk

İktisat Türkçe Bölümü, teori ve pratikte güçlü, dijitalleşmeye uyumlu ekonomi eğitimleri sunarak, yapay zekâ ve sürdürülebilirlik gibi çağdaş konularda eğitim veriyor. Bölüm Başkanı Prof. Dr. Betül Gür, bölümün misyonu, vizyonu ve öğrencilere sunduğu fırsatları anlattı.

İstanbul Ticaret Üniversitesi İşletme Fakültesi İktisat Türkçe Bölüm Başkanı Prof. Dr. Betül Gür, bölüme dair sorularımızı cevapladı.

İktisat Türkçe Bölümünün misyonu ve vizyonu nedir?

İstanbul Ticaret Üniversitesi İktisat Bölümü olarak misyonumuz, ekonomi biliminin teorik ve felsefi altyapısına hakim, ülke ve dünya ekonomisinde gerçekleşen olayları iktisadi açıdan değerlendirebilen, piyasaları takip edebilen, tüketim, üretim, yatırım, tasarruf, harcama, portföy yönetimi gibi iktisadi konularla ilgili olarak değerlendirmeler yapabilen, kararlar alabilen, yönetebilen, bütün bunları yaparken de teknolojik dönüşümün, dijitalleşmenin ortaya çıkardığı yeni programlama dillerini, yeni analiz yöntemlerini, yeni araştırma yöntemlerini kullanabilen mezunlar yetiştirmeyi amaçlıyoruz.

Bu misyon çerçevesinde ise vizyonumuz, İstanbul Ticaret Üniversitesi İktisat Bölümü’nü öğrencilerini bahsettiğim bilgi, donanım, yeterlilikler çerçevesinde eğitmiş, geliştirmiş, mezun etmiş bireyler olarak gerek akademik hayatta gerek iş dünyasında n planda tercih edilebilen bireyler haline getirebilen nadide bir konuma yerleştirmek bizim temel vizyonumuzu oluşturmakta.

İktisat Türkçe Bölümünün Programları ve bu programların öğrencilere katkıları nelerdir?

Akademik programlarımız açısından baktığımızda İktisat Bölümü 4 yıllık lisans eğitimi vermekte. Müfredatımızın ilk yıllarında ekonomi biliminin olmazsa olmaz dersleri diyebileceğimiz mikroekonomi, makroekonomi, Türkiye ekonomisi, uluslararası ekonomi, dünya ekonomisi gibi dersler bulunmakta. Bu derslere hemen ikinci sınıftan itibaren yapay zeka algoritmaları, ARP programlama, yapay sinir ağları, simülasyon, ekonometri, istatistik, sosyal bilimlerde analiz, araştırma yöntemleri gibi bir takım dersleri, büyük veri analizi gibi teknolojiye, dijital dönüşüme yönelik bir takım dersleri entegre etmiş bulunmaktayız.

İkinci sınıftan itibaren mezun olana kadar bu dersleri sistemli şekilde öğrencilerimiz almaktalar. Akademik açıdan bir başka husus ise eğitim-öğretim planımızı belli bir sistem dahilinde yürütüyor olmamız. Belli standartlar dahilinde yürütüyor olmamız ve standartlarımızı da her geçen gün daha yukarıya taşımaya gayret ediyoruz. Bu çerçevede akreditasyon çalışmalarımız devam ediyor. Bir şey daha söylemek istiyorum esasen akademik programlarımızla ilgili. Yüksek öğretim demek sadece lisans demek değildir. Dört yıllık lisansın akabinde öğrencilerimiz ister akademik hayatlarına devam etmek istesinler, ister iş dünyasına atılmak istesinler, yüksek lisans ve doktora eğitimlerine, öğrenimlerine devam etmek arzusunda olabiliyorlar.

Dolayısıyla biz İktisat Lisans Programı olarak hem Türkçe hem İngilizce olarak lisans eğitiminin üzerine tezli ve tezsiz olmak üzere, Türkçe ve İngilizce olmak üzere iktisat yüksek lisans eğitimini bir adım ilerisi olan iktisat doktora programını açtık. İktisat doktora eğitim öğretimini de vermeye devam ediyoruz. Tabii günümüz interdisipliner alanların popüler olduğu, tercih edildiği bir dünyada yaşıyoruz.

Günümüz çağı böyle bir dönem. Dolayısıyla yüksek lisans anlamında baktığımızda dijital ekonomi ve pazarlama adı altında daha interdisipliner bir yüksek lisans programımız da yine tezli ve tezsiz olmak üzere iktisat bölümü öğrencilerimizin tercih ettiği yüksek lisans programları.

Öğrenciler neden İktisat Türkçe Bölümünü tercih etmeli?
Yüksek öğretimde üç temel yapıtaşı var. Akademik kadro, müfredat ve öğrenciler tarafında gerçekleştirilen etkinlikler. Akademik kadro açısından baktığımızda bizim üniversitemiz anlamında her zaman güçlü bir akademik kadromuz olduğu çeşitli ortamlarda, çeşitli vasıtalarla bildiğimiz bir gerçek diyebiliriz.

Biz bu gerçeği bölümümüz içinde söyleyebiliriz. Güçlü bir akademik kadromuz var. Yetkin bir akademik kadromuz var. Çünkü akademik kadromuz iktisat bölümünde gerek ulusal, gerek uluslararası akademik tecrübeleriyle geçmişleriyle, gerek özel sektörden gelen tecrübeleriyle, gerek kamu bürokrasisindeki pozisyonları itibariyle elde ettikleri yetkinliklerle iktisat konularına, müfredatımızdaki iktisat derslerine farklı bakış açılarıyla, farklı perspektiflerle açıklamalar getirebilen, yaklaşımlar geliştirebilen bir kadro.

İkinci önemli husus müfredatlar demiştik. Müfredatlarımızı da biz günümüzün dijitalleşme koşulları altında yeni teknolojilerin, yeni programlama dillerinin anlatıldığı, öğretildiği şekilde zenginleştirmiş bulunmaktayız. Bu zenginleştirme sürecine devam ediyoruz. Bunun için gerek öğrencilerimizle buluşmalar, toplantılar gerçekleştirmek suretiyle onların taleplerini, görüşlerini dikkate alıyoruz.

Gerek sürekli olarak güncellediğimiz ve toplanarak bir araya gelerek görüşlerini aldığımız danışma kurullarımız var. Onların katkılarından faydalanıyoruz. Gerekse bizler akademik anlamda kadromuz bir araya gelerek görüş ve önerilerimizi paylaşmak suretiyle müfredatlarımızı zenginleştirmeye, teknolojiye daha açık, uygulamaya daha açık bir hale getirmeyi gayret ediyoruz. Bu çerçevede de aslında 2022 yılından itibaren herhangi bir zorunluluğumuz olmadığı halde piyasadaki, dünyadaki gelişmeleri takip etmek suretiyle farkına vardığımız yapay zekâ programlarını müfredatlarımıza zaten entegre etmeye başlamıştık.

Öğrencilerimiz uzun bir zamandır bu dersleri almaya devam etmekte. Tabi akademik başarılardan, akademik çalışmalardan söz ettik biz aslında ama başka bir husus daha var üçüncü ayağı işin o da öğrenci toplulukları, öğrencilerin etkinlikleri.

Günümüzde sadece akademik başarı tek başına yeterli görülmüyor. Öğrencilerin iş yapabilme becerisi, girişimci olabilme becerisi, ekip çalışması yapabilmesi, bütün bunlar o dinamik yapıyı öğrencide görebilmeleri iş dünyası açısından önemli.

Dolayısıyla öğrenci toplulukları bu noktada mühim bir organizasyon. Bizim iktisat bölümü olarak öğrenci topluluğumuz olan Ekonomi Topluluğumuz da oldukça aktif bir şekilde faaliyetlerine devam ediyorlar. Bu nedenle hem akademik anlamda hem sosyal anlamda hem etkinlikler hem projeler anlamında hem günü günceli takip edebilme noktasında iktisat bölümünü öğrencilerimizin okuması için tavsiye edebiliriz.

İktisat Türkçe Bölümü öğrencileri iş dünyasına nasıl hazırlıyor?

İktisat bölümü öğrencilerinin emek piyasasında çok geniş istihdam olanakları var. Özel sektörde her iş alanında ekonomiyle ilgili birimlerde istihdam olabilirler. Özel sektörün yanı sıra kamu da yine geniş bir iş imkanına sahipler. Ulusal ve uluslararası kurum ve kuruluşlarda yine çalışabilme imkanına sahipler. İktisat bölümü öğrencisi mezun olduğunda ekonomist ünvanıyla mezun oluyor.

Dolayısıyla özel sektörde, kamu kesiminde, bürokraside, ulusal ve uluslararası kurumlarda ekonomist olarak, broker olarak, analist olarak, bankacı, portföy yöneticisi, müfettiş, uzman hatta farklı alanlarda hukuk alanında örneğin idari hâkim olarak medyada yine ekonomi programları hazırlamak suretiyle istihdam olanaklarına sahip olabilmekteler. Merkez Bankası, Hazine, bakanlıklar, özellikle Ekonomi Bakanlığı, Maliye Bakanlığı, Bankacılık Düzenleme Demetleme Kurumu, Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu gibi ekonominin önde gelen kurum ve kuruluşlarında yine bürokrat anlamında görev alabilirler.

Tabi bu kadar geniş iş imkânı, istihdam olanağı olunca öğrencilerimize de yol göstermek önemli oluyor elbette. Bu çerçevede etkinliklerimiz, çalışmalarımız oluyor. Bu çalışmaların bazıları bölüm olarak bizler tarafından gerçekleştiriliyor. Bazıları da üniversitemiz bünyesinde kariyer merkezimizle veya onunla iş birliği içerisinde gerçekleştiriliyor. Örneğin, bu sene Kariyer Merkezimizin düzenlediği, her yıl düzenlemekte olduğu aslında kariyer günlerinde bu sene itibariyle iş dünyasından katılım noktasına baktığımızda rekor kırıldığını biliyoruz. Bu çok güzel bir gelişme. Öğrencilerimiz pek çok sektörden, pek çok firmayla buluşma fırsatı yakalamış oldular bu vesileyle.

Aynı zamanda müfredatlarımıza kariyer planlaması gibi, girişimcilik gibi dersler koyarak akademik düzeyde de öğrencilerimize yol göstericilik yapmaya çalışıyoruz. Girişimcilik de bu noktada önemli bir ders aslında. Bu tür derslere de yer veriyoruz. Çünkü mezuniyet sonrasında öğrencilerimizin sadece ücretli olarak mevcut kurum ve kuruluşlarda çalışmasına istihdam gözüyle bakmamak lazım.

Günümüzde girişimcilik de çok önemli. Dolayısıyla mezunlarımıza hem mevcut istihdam olanaklarından faydalanabilmek ama hem de girişimci ruhlarını ortaya çıkartmak suretiyle iş kurabilmelerini, başkalarına istihdam sağlayabilmenin yollarını da öğretmeye çalışıyoruz. Bu ülke ekonomisi açısından da öğrencimiz açısından mezunumuz açısından bireysel bazda baktığımızda da oldukça kıymetli.

Sosyal medya ağları öğrencilerimiz mezun olduktan sonra onları takip edebilmemiz açısından gerçekten günümüzde çok önemli iletişim kanalları. Mesela biz öğrencilerimize hem kariyerleri anlamında onlara yol göstericilik yapmaya çalışırken, mezun olduktan sonra da onları takip etmeye çalışıyoruz. Gerek sosyal medya ağları vasıtasıyla, gerek Mezunlar Derneğimiz aracılığıyla bağlarımızı korumaya, güçlendirmeye çalışıyoruz. Öğrencilerimiz ve mezunlarımız arasında organik bir bağ kurmaya ve bu bağı güçlendirmeye arzu ediyoruz. Bunun için çaba gösteriyoruz.

İktisat Türkçe Bölümü İstanbul Ticaret Üniversitesi’nde okumanın avantajları nedir?

İstanbul Ticaret Üniversitesi’nde İktisat Bölümü okumanın avantajı nedir diye baktığımızda öncelikle odağımızı kurucu vakfımız İstanbul Ticaret Odası’na çevirmek gerekiyor elbette. İstanbul Ticaret Odası, Avrupa’nın ve dünyanın önde gelen ticaret odalarından bir tanesi ve üniversitemizin kurucusu. 700 binden fazla üyesiyle 81 meslek komitesiyle üniversitemiz ve odamız arasında güçlü iş birlikleri gerçekleşmekte.
Üniversitemizin adında, odamızın adında olduğu gibi ticaret kelimesi geçiyor. “İş Dünyasının Üniversitesiyiz” diyoruz biz kendimizi tanımlarken. Ekonomi bölümü, İktisat Bölümü olarak baktığımızda ise ticaret kelimesi tam da İktisat Bölümü öğrencilerinin aslında ana temalarına, okudukları bölüme işaret eden bir kelime. Çünkü ekonomi dediğimiz olay piyasada arz ve taleple yani alış, verişle yani ticaretle ilgili bir alan. Ana temamız ticaret aslında ekonomi deyince.

Dolayısıyla İstanbul Ticaret Odası ve üniversiteniz arasında örneğin KOSGEB destekleri, Öğrenci Hamiliği Projesi, İhracata İlk Adım Projesi, İTO fuarları, iş gezileri gibi ortak yaptığımız, iş birliği içerisinde yaptığımız bütün çalışmalar bütün üniversitemiz öğrencilerine hitap eden bir durum söz konusu ama direkt olarak birinci elden bizim İktisat Bölümü öğrencilerimizin her halükârda fırsat bulup yararlanabilecekleri alanlar yaratmış oluyor. ^

İstanbul Ticaret Odası Üniversitesi olarak Ekonomi Bölümünü, İktisat Bölümünü İstanbul Ticaret Üniversitesi’nde okumanın bir avantajı, bir ayrıcalığı bundan faydalanmak gerektiğini düşünüyorum.

İktisat Türkçe Bölümünü Ar-Ge Faaliyetleri ve bu faaliyetlerin topluma faydaları nelerdir?

İktisat bölümü olarak odaklandığımız Ar-Ge faaliyetleri ve bunların toplumsal katkılarını değerlendirdiğimizde aslında dünya ekonomisindeki gelişmelere bakmak lazım. Hareket noktamız bu olması lazım. Dünyada günümüzde çok farklı gelişmeler, çok yeni gelişmeler meydana geliyor. Bunları temelde iki grupta toplayacak olursak, bunlardan bir tanesi dijitalleşme, teknolojik dönüşüm, dördüncü sanayi devrimiyle birlikte ortaya çıkan, bir diğeri ise iklim krizi, iklim değişimi ve bunun ortaya çıkaracağı sonuçlar. Sürdürülebilirlik konusu oldukça bu noktada revaçta. Dolayısıyla biz gerek müfredatlarımızda, gerek araştırma geliştirme çalışmalarımızda, yaptığımız etkinliklerde bu iki konuya özellikle önem veriyoruz.

Örneğin, yapay zeka teknolojileriyle ilgili programlama dilleri, analiz yöntemlerini 2022’de başlattığımız yapay zeka yoğunlaşma projesi çerçevesinde müfredatlarımıza kattık. Bu çerçevede çalışmalarımızı, araştırmalarımızı geliştirmeye ve devam ettirmeye gayret ediyoruz. Bir diğer konu olarak belirlediğimiz sürdürülebilirlik iklim noktasında ele alabileceğimiz çerçevedeki çalışmalarımız ise projeler gerçekleştirme bağlamında kendini gösteriyor. Örneğin, Avrupa Birliği projesi yürütmekteyiz, Jean Monnet Projesi yürütmekteyiz.

Döngüsel ekonomi ve sürdürülebilirlik konusu üzerine bu çerçevede de hem müfredatlarımıza dersler koyuyoruz, hem de yine bu proje kapsamında çalıştaylar, tezler, dersler, seminer çalışmaları gibi etkinliklerimizi gerçekleştirmeye gayret ediyoruz, devam ediyoruz.

İktisat Türkçe Bölümü iş birlikleri ve partnerliklerinin öğrenci ve akademisyenlere faydaları nelerdir?

İktisat Bölümü olarak iş birliklerimiz ve partnerliklerimiz hem kurum içinde hem de kurum dışında gerçekleşmektedir. Bunların başına tabi ki İstanbul Ticaret Odası ile yaptığımız ortak çalışmalarımız iş birliklerimizden bahsedebiliriz. İlk sıraya bunu koyabiliriz. Aynı zamanda yine sürdürülebilirlik ve döngüsel ekonomi konusunda uluslararası bir iş birliği olarak Avrupa Birliği Jean Monnet projemizden bahsetmek mümkün. Erasmus yine uluslararası bir iş birliği aslında. Erasmus anlaşmaları üniversite bünyesinde yapılıyor.

Dolayısıyla bölümümüz öğrencileri de Avrupa’daki çeşitli ülkelerde Erasmus çerçevesinde dönemlik eğitimlerini yapabilmekteler. Bunların yanı sıra ülkemizde diğer üniversitelerle de iş birliklerimiz devam etmekte. Uluslararası sempozyumlarda üniversitemizde paydaş olarak katılmak suretiyle diğer üniversitelerle ortak çalışmalar, sempozyumlar düzenliyoruz. Kurum içine baktığımızda, ondan da bahsetmemiz lazım aslında, pek çok araştırma ve geliştirme uygulama merkezlerimiz var üniversitemizde.

Bunların içerisinde bazıları İktisat Bölüm öğretim üyelerimiz tarafından yönetilen, yürütülen araştırma merkezleri. Örneğin Düşünce ve Proje Merkezimiz, akademimiz var. Örneğin Ekonomi ve Finans Uygulama ve Araştırma Merkezimiz var. Bir üçüncü araştırma merkezimiz yine Sanayi Politikaları ve Kalkınma Merkezi, SANAM diye ifade ettiğimiz. Bu araştırma ve uygulama merkezlerimiz çerçevesinde hem Ar-Ge faaliyetlerimiz hem farklı iş birliklerimizi gerçekleştiriyoruz.

Bunlar hem akademisyenlerimiz açısından akademik çalışmalarına katkı noktasında hizmet eden iş birlikleri, çalışmalar hem de araştırma merkezlerimizde öğrencilerimizi de öğrenci asistan olarak istihdam ediyoruz ve onların akademik gelişmelerine, bilgi birikimlerine bu çerçevede de katkıda bulunmaya gayret ediyoruz.

İktisat Türkçe Bölümü eğitimlerinde teknolojinin rolü nedir?

Eğitim-öğretim faaliyetlerimizi oldukça teknolojik düzlemde gerçekleştirmeye gayreti içerisindeyiz elbette. Günümüz dijitalleşme çağında, teknolojik değişim, dönüşüm çağında bu yadsınamaz bir gerçek olarak karşımıza çıkıyor. Zaten sınıflarımızda akıllı tahta, internet donanımları gibi araç gereç ve uygulamalar mevcut. Sınıflarımız, dersliklerimiz bu çerçevede gayet donanımlı.

Bunun yanı sıra Borsa İstanbul ile yaptığımız iş birliği çerçevesinde üniversitemizde BİSTLAB adını verdiğimiz bir laboratuvar ortamı var. Öğrencilerimiz finansla ilgili dersler seçmeleri halinde derslerini bu laboratuvarda BİSTLAB dediğimiz dersliğimizde görebilmekteler. Bunların yanı sıra biz pandemi öncesinde zaten aslında uygulamakta olduğumuz pandemi ile birlikte sistemli halde uygulamaya geçtiğimiz pandemi sonrasında bugün hala yine sistemli şekilde uygulamaya devam ettiğimiz bir portalımız mevcut.

Bu portal üzerinden hem öğrencilerimize ders notlarımızı paylaşıyoruz, hem ödevleri topluyoruz öğrencilerimizden bu portal üzerinden, hem de bir iletişim mecrası oldu bizim için. Öğrencilerimizle mesajlaşmak, yorumlarımızı, değerlendirmelerimizi yapabilmek adına önemli bir portal olarak sistemli ve düzenli şekilde kullanmaya devam ediyoruz.

Bunun yanı sıra müfredatlarımızla hep teknolojiyle, yapay zekâ ile ilgili derslerin, programların eklendiğinden bahsetmiştim. Bu çerçevede laboratuvarlarımızda da elbette ki gerekli donanımlar gerçekleştirilmiş durumda. Stata, EViews, SPSS, LISREL, R gibi, Python gibi çeşitli günümüz teknolojisinin ortaya çıkarttığı yeni programlama dilleri aynı zamanda mevcut programların yeni sürümlerini laboratuvarlarımızda, bilgisayarlarımızda güncel şekilde hali hazırda tutuyoruz ve derslerimizi bu programlamalar üzerinden, bu program bilgileri üzerinden laboratuvarlarda gerçekleştiriyoruz.

İktisat Türkçe Bölümü gelecek hedefleri nelerdir?

Önümüzdeki 5 yıl içerisinde biz akredite çalışmalarımızı tamamlamak, mevcut %100 doluluklarımızı devam ettirmek, aynı zamanda eğitim-öğretim faaliyetlerimizi teknolojik ve uygulamalı anlamda daha yoğunlaştırarak devam ettirmek istiyoruz. Misyon ve vizyonumuz çerçevesinde ortaya koyduğumuz hedefleri tutturmak, yeni hedefler, daha yüksek, daha ileri hedefler koymak üzere çalışmalarımıza yoğun şekilde devam etmek istiyoruz.

İktisat Türkçe Bölümünün En’leri nelerdir?

İktisat bölümü teknolojik dönüşümün en kolay, en güçlü şekilde entegre edilebildiği bir bölümdür. Aynı zamanda öğrenci topluluğumuz açısından baktığımızda Ekonomi Topluluğu üniversitemizin en aktif topluluklarından bir tanesi. Yüksek Öğretim Kurumu tarafından müfredatlarımıza zorunluluk getirilmemiş olduğu halde 2022 yılından itibaren biz en başta yapay zekâ teknolojilerinin müfredatlarına katan bölümüz. Derslerimizle, ders içeriklerimizle baktığımızda bir şey daha söylemek mümkün tabi, hocasıyla, öğrencisiyle, araştırma merkezleriyle, projeleriyle, etkinlikleriyle aralarında güçlü bir organik bağ kurabilen en başta gelen bu noktada bölümlerimizden birisi olarak yine İktisat Bölümünü sayabiliriz.