İstanbul Ticaret Odası (İTO) tarafından yayınlanan ‘Türkiye’de Film Endüstrisi (2016-2020)’ başlıklı raporun tanıtımı İTO’nun Eminönü Merkez Binası’nda yapıldı.
Araştırmanın tanıtımına, İTO Başkan Yardımcısı Dr. İsrafil Kuralay, İTO Yönetim Kurulu Üyesi Münir Üstün, İstanbul Ticaret Üniversitesi Görsel İletişim Tasarımı Bölümü Başkanı Prof. Dr. Rıdvan Şentürk, İstanbul Ticaret Üniversitesi Görsel İletişim Tasarımı Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Ala Sivas Gülçur, İstanbul Medipol Üniversitesi İletişim Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Ali Büyükaslan, İstanbul Medipol Üniversitesi İletişim Fakültesi Öğretim Görevlisi Doç. Dr. İhsan Eken, İstanbul Ticaret Üniversitesi Araştırma Görevlisi Erdil Levent Ertan, İstanbul Ticaret Üniversitesi Uzm. Galip Berk Saraç, üniversite akademisyenleri ve sinemaseverler katıldı.
İTO Başkan Yardımcısı İsrafil Kuralay, “Türkiye’de Film Endüstrisi” raporlarının sektörün gidişatını görmek açısından değerli olduğuna işaret ederek, “Bu çalışmanın temelinde iletişim ve medya komitemizin büyük emeği var. Farklı araştırmalar da yapıyoruz. Türk dizilerinin toplumsal etkileri üzerine bir araştırmamız da tamamlanmış durumda” dedi.
İstanbul Ticaret Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Rıdvan Şentürk de 5 yıllık sürecin ele alındığı raporda, salgın döneminin bir kısmının da yer aldığını belirterek, “Hem ekonomik açıdan hem çalışma şartlarının zorlaşması bakımından önemli, kritik bir dönemdi. Bu dönemi değerlendirmek için özen gösterdik. Önceki dönemlerle karşılaştırma yapmak bakımından da daha anlamlı oldu. Pandemi dönemindeki ekonomik yansımanın sektörü ne şekilde etkilediğini ölçmeye çalıştık” ifadelerini kullandı.
Kuralay, Türkiye’de Film Endüstrisi araştırmasında elde edilen birçok verinin, film endüstrisinin kat ettiği mesafeyi gösterirken aynı zamanda bir yol haritası niteliğinde olduğunu kaydetti. Kuralay, “Üç ayrı araştırma raporu ile toplam 15 yıllık süre içinde sektörde meydana gelen değişimleri bilimsel metotların ışığında değerlendirmiş olduk. Raporun sonunda görüyoruz ki olumlu değişimler olmasına rağmen, kreatif anlamda elimizdeki potansiyeli hala yeterince değerlendirme imkanı bulamıyoruz. Evet dizilerimiz 150 ülkede ekranlara çıksa da sinemada da bunu gerçekleştirmeyi başarmalıyız” dedi.
Rapordan Öne Çıkanlar
Prof. Dr. Rıdvan Şentürk yönetimindeki ekip tarafından hazırlanan raporda, sinema, TV, dizi ve animasyon sektörleri, finans kaynaklarından ihracat imkanlarına kadar birçok başlıkta ele alınırken sinema, film ve dizi sektörlerine ilişkin yapım, dağıtım, gösterim, pazarlama ve ihracat gibi temel süreçler de detaylı şekilde incelendi.
Yapılan çalışmanın sonuçlarına bakıldığında, 2016-2020’de toplam 248 yerli dizi üretildi. Diziler, bölüm başına ortalama 1 milyon ile 5 milyon lira arasında bütçelerle yapıldı. Bütçeler, hikaye, tür, yıldız oyuncu kullanımı gibi unsurlara göre değişkenlik gösterdi.
Aynı dönem Türkiye’de sinema salonlarında, 647 yerli, 1092 yabancı yapım olmak üzere, toplam 1739 eser seyirciyle buluştu. İzleyiciler sinema salonlarında ağırlıklı olarak yerli yapımları tercih etti.