MİMARLIK VE TASARIM FAKÜLTESİ MİMARLIK
Arş. Gör. Gizem Öztürk ODTÜ UTAK 2022:Beşinci Ulusal Tasarım Araştırmaları Konferansı’nda Tam Metin Bildirisini Sundu!

14-16 Eylül 2022 tarihleri arasında gerçekleştirilen ODTÜ UTAK 2022 Beşinci Ulusal Tasarım Araştırmaları Konferansı: Tasarım ve Çoğulculuk sempozyumunda Çoğul Metodolojiler: Tasarım, Antropoloji ve Etnografi oturumunda “Nesnelerin Alternatif Halleri: Düşsel Eve Doğru Bir Yolculuk” tam metin bildirisini sunmuştur.

TAM METİN BİLDİRİ ÖZETİ:

Müzeciliğin temelini oluşturan, sergileme ve gösterme arzusu ile biriktirilen, yığılan ve bir araya getirilen nesnelerin oluşturdukları kişisel evrenler olan merak kabineleri, tasarımcısının önderliğinde bir araya gelme biçimleri, eşleşmeleri, yan yana konumlanmaları vb. kararlarla detaylı düşünülerek tasarlanırlar. Evler, sadece barınma ihtiyacını karşılayan fiziksel mekânlar olmayıp sahip oldukları anılarla, hatıralarla, duygularla ve yaşanmışlıklarla merak kabinelerinin en güzel örnekleri olarak yorumlanabilir. Bir evin iç mekânları (salon, çalışma odası vs.) içerdiği tefriş elemanları (dolap, kitaplık, büfe, vitrin vs.) ile, tefriş elemanları da sahip olduğu nesnelerin bir araya gelme biçimleri ile ölçekler arası merak kabinelerini oluştururlar. Salonların ve müzelerin tasarım anlayışındaki sergileme ve gösterme dürtüsünün benzerlik göstermesi ile salonların, müzeciliğin temelini oluşturan merak kabinelerine en fazla rastlanıldığı iç mekânlar olmasını doğrular. “Müze-salon” kavramı üzerinden konuyu tartışmaya açan araştırmacı, “düşsel ev” yaklaşımı ile farklı bir bakış açısı getirir. Araştırmacı, otoetnografi yöntemi ile Bursa’daki yeni evlerinin salon mekânında tespit ettiği yedi adet merak kabinesini inceleyerek evlerin nasıl merak kabineleri olduğunu “ev-müze-düşsel ev” üçlemesi üzerinden araştırır. Araştırmacı gözlem yaparak Malraux’un (2020) düşsel müzesi aracılığıyla temsiller üretmiş ve nesnelerin bir araya gelme durumlarını çözümlemiştir. Böylece bildiriyi okuyan herkesin erişimine açılan evin duvarları ortadan kalkarak düşsel bir eve dönüşmüştür. Mekân artık herkese aittir, herkes evi gezip görebilir, nesneleri inceleyebilir, koleksiyonları kendince tekrar yorumlayabilir.
Anahtar Kelimeler: Merak kabineleri; düşsel müze; düşsel ev; müze-salon; otoetnografi

Tam metin bildiri erişimi için:

Nesnelerin Alternatif Halleri: Düşsel Eve Doğru Bir Yolculuk (metu.edu.tr)