Sosyal Bilimler Enstitüsü
Salgın Sonrası Tedarik Zinciri Yönetimi
Prof. Dr. Özgür Çengel’in moderatörlüğünde gerçekleşen programa, Çalık Holding/Gap Pazarlama A.Ş. Dış Ticaret ve Lojistik Müdürü Fatih Kemal Barış ve Migros A.Ş. Şube Satış Müdürü Koray Taştekin konuşmacı olarak katıldı. Programın açılışında Rektör Prof. Dr. Yücel Oğurlu bir selamlama konuşması yaparak, Covid-19un hayatımızın her alanına temas etmesi dolayısıyla dijitalleşmeyi hızlandırdığını ve bu süreçte İstanbul Ticaret Üniversitesi’nin değişime uyum sağlayarak uzaktan eğitime hızlı bir şekilde geçtiğini ifade etti.
“Dünyadaki Üretim Merkezleri Değişiyor”
Prof. Dr. Özgür Çengel, salgın sonrasında tedarik zincirinde yaşanan sıkıntılardan ve yeni oluşan iş modellerinden bahsedileceğini belirterek bu sürecin nasıl yönetilmesi gerektiğini sordu. Fatih Kemal Barış, dünyada üretimin odaklandığı noktanın uzak Doğu bilhassa Çin olduğunu belirterek yaşanan ticaret savaşları sonrası eksen kayması yaşandığını belirtti.
Covid-19 sonrası tedarik zincirinde üretimin Çin’de aksadığını ve buna bağlı olarak üretimin başka ülkelere kayacağını ifade eden Barış, mikro üretimin ve tedarik zincirinin başka ülkelerde yoğunlaşacağını örneğin, Pakistan, Vietnam ve Bangladeş’in bu süreçte rol alacağını belirterek Türkiye’nin de AB’ye yakınlığından dolayı önemli bir rol üstleneceğini söyledi.
“Bu Dönemde Gıda, Medikal, Kimya ve Plastik Sektörleri Öne Çıktı”
Fatih Kemal Barış bu dönemde en önemli sektörlerin gıda, medikal, dezenfektan malzemelerinden dolayı kimya ve plastik sektörleri olduğunu belirterek şu değerlendirmelerde bulundu: “Lojistik sektöründe salgınla dolayısıyla yaşanan sıkıntıların bilhassa kara taşımacılığında yaşanmaktadır. Araç şoförleri için yapılan kontrollerin artması ve sınırların kapatılmasından dolayı süreçler uzamaktadır. Bu gelişmeler demiryolu taşımacılığını ön plana taşıdı. Havayolunda ise, insan taşımacılığı azaldı ve kargo taşımacılığının maliyetleri yükseldi.”
Barış, tedarik zincirindeki sıkıntıları satışların aşırı düşmesine ve finansal kaynak bulma sıkıntılarına bağladı. Şirketlerin bu konuda etik bir şekilde hem çalışan hem müşterilerini düşünerek hareket etmesi gerektiğini belirterek şunları söyledi: “Şirketler sabit maliyetlerini kısaltmaya çalışıyor ve çalışanları için kısa ödeneğe başvuruyorlar.
“Perakende Sektöründe Dijitalleşme Önem Kazandı” 
Koray Taştekin ise, gıda sektöründeki dijitalleşmeyi ve çevrimiçi satış uygulamaları hakkında bilgi verdi. Taştekin, ilk vakanın ortaya çıkmasından itibaren hem fiziksel hem de çevrimiçi satışların ani bir şekilde yükseldiğini belirterek, tedarik zincirinin tüm sürecinin bu artıştan etkilendiğini ifade etti. Perakende sektöründeki ani yükselişten dolayı pek çok ülkenin kişi başı tüketimi sınırlandırma yoluna gittiğini belirterek Türkiye’de bunun yaşanmadığını söyledi.
Firmaların dijital dönüşümünün önemine değinen Taştekin, jet kasa gibi uygulamalarının özellikle bu salgın döneminde önemli olduğunu, müşterilerinin alışveriş süresini kısaltmanın önemli bir değer haline geldiğini ifade ederek şunları söyledi: “Genel satışlarının neredeyse % 90’ı fiziksel olarak gerçekleşmektedir. Dijital dönüşüm kapsamında firmamızda uygulanan Mkolay uygulaması cep telefonunu kasa işlevinde kullanarak ödemelerin insan teması olmadan gerçekleştirilmesine olanak sağlamaktadır. Dijitalleşmede en büyük sorun kalifiye eleman eksikliğinde yaşanmaktadır.”